مقالات آموزشی

سه نظام چیست ؟ معرفی و انواع سه نظام

معرفی سه نظام

انواع مختلف دستگاه‌های دریل برای فعالیت‌های فنی و ساختمانی، ابزار کار فنی‌کاران و متخصصانخواهد بود. خوب است افراد اجزای مختلف آن را شناخته و در زمان سرویس و نگهداری، رسیدگی لازم را انجام دهند. یکی از قسمت‌های مهم در دستگاه دریل بعد از موتور، سه نظام است. سه‌نظام وظیفه انتقال نیرو از موتور به مته را بر عهده دارد؛ همچنین، وظیفه دیگر آن نگه‌داشتن مته است.

چگونگی کارکرد سه نظام دریل

سه نظام ها کارکرد و مکانیسم خاصی دارند. فک سه نظام، با توجه به سایز مته‌ای که درون آن قرار می‌دهید از هم باز می‌شود و مته در داخل آن قرار می‌گیرد. بعد از قرار گیری مته‌ی مورد نظر، فک ها بسته می‌شوند و مته را به صورت محکم در درون خود نگه می‌دارند.

چرخ دنده هایی در پشت این سه نظام ها تعبیه شده اند که با چرخ دنده هایی که درون دریل وجود دارد، درگیر می‌شوند و با روشن کردن دستگاه و چرخش سه نظام، سوراخکاری انجام می‌گیرد. سه نظام ها انواع مختلفی دارند که در ذیل به تعریف آن ها خواهیم پرداخت.

سه نظام ها بسته به نوع آن، توسط آچار و یا با کمک نیروی دست باز و بسته می‌شوند. اگر سه نظام در جهت عقربه های ساعت چرخانده شود، فک های سه نظام سفت می‌شوند و مته را درون خود به صورت محکم نگه می‌دارند و اگر سه نظام در جهت خلاف عقربه های ساعت چرخانده شوند، فک ها از هم باز می‌شوند و به راحتی مته از دستگاه جدا می‌گردد .

انواع سه نظام

سه نظام دارای دو مدل آچاری و اتوماتیک هستند که مدل اتوماتیک آنها دارای دو نوع نیمه فلزی و تمام فلزی است :

مقاله پیشنهادی : بررسی و معرفی مته گردبر

سه نظام مدل آچارخور: یکی از ساده‌ترین مدل‌های سه‌نظام بوده که همان‌طور که از اسم آن مشخص است به وسیله آچار باز و بسته می‌شود. این نوع مته‌ گیر برای نصب مته روی دریل‌های معمولی کاربرد دارد. نکته ضروری و قابل توجه در کار با این سه‌نظام این است که در زمان بستن مته باید کاملا آن را سفت کرده تا در حین کار لرزش نداشته باشد. جهت جلوگیری از گم‌شدن آچار در اغلب موارد روی بدنه دریل در محل اتصال کابل محلی برای آن در نظر گرفته شده است.

سه نظام مدل اتومات: توسط بیشتر فروشندگان و افرادی که برای انجام کارهای فنی به دریل نیاز دارند، توصیه می‌شود. چرا که بی‌نیازبودن آن به آچار موجب‌شده تا در شرایطی که ممکن است آچار جا مانده یا گم شده باشد، مته را بدون نیاز به ابزار خاصی و به سرعت تعویض کنید. این قابلیت کمک می‌کند تا کار شما در مواقع لزوم لنگ نماند. سه نظام مدل اتومات بر اساس جنس بدنه دارای دو نوع بدنه نیمه فلزی و بدنه تمام فلزی است. برای تعویض مته‌گیر اتومات تنها کافی بوده تا با دست چند دور سه‌نظام را چرخانده و بعد از بازشدن فک‌ها، مته را در آن قرار دهید. برای بسته‌شدن آن نیز لازم بوده تا به صورت معکوس چرخانده تا بسته شود.

مقاله پیشنهادی : انواع صفحه برش فرز و کاربرد آنها

تعویض سه نظام

  • برای عوض کردن سه نظام دریل ، ابتدا باید سه نظام را با اندازه و مواد مناسب برای استفاده انتخاب و خریداری کنید.
  • پس از اطمینان از عدم اتصال دریل به فیش برق، سه نظام قبلی را تا آنجا که ممکن است باز کنید.
  • پیچ اتصال سه نظام به مته را در جهت عقربه های ساعت باز کنید ، برخی از پیچ ها با پیچ گوشتی و برخی دیگر با آچار آلن باز می شوند.
  • بعد از شل شدن سه نظام ، آن را از دریل جدا کنید.
  • سه نظام جدید را روی مته قرار دهید و آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سفت شود.
  • دهانه سه نظام را تا انتها باز کرده و با پیچ سه نظام آن را به مته محکم کنید.
  • از سفت بودن سه نظام دریل اطمینان حاصل کنید.

توجه : اگر هنگام کار با مته، لرزش احساس می کنید ، پیچ سه نظام باید شل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *