مقالات آموزشی

سنباده لرزان چیست و چه کاربردی دارد

سنباده لرزان از ابزار های کاربردی و پرکاربرد رد رنگ کاری چوب، برای از بین بردن خط و خش ایجاد شده بر رای چوب است. با استفاده از سنباده لرزان می توان از سنباده کاری با دست که بسیار خسته کنندده و سخت است، رهایی یافت. در این مطلب قصد داریم با سنباده لرزان آشنا شویم. همان‌طور که از اسمش پیداست با این ابزار می توان عملیات سنباده کاری را انجام داد. دستگاه سنباده لرزان با تبدیل حرکت چرخشی موتور به حرکات لرزشی عمل سنباده کاری را انجام می‌دهد. از این سنباده برای از بین بردن خط های ریزی که در زمان سنباده کاری اول ایجاد شده، استفاده می کنند.

نحوه کارکرد سنباده لرزان به چه صورت است؟

سنباده لرزان دارای صفحه‌ای مربع یا دایره‌ای شکل است که با لرزش صفحه عمل سنباده زنی انجام می‌گیرد. در نوع گرد لرزان آن که شکل صفحه آن به‌صورت دایره‌ای است، ساختار حرکتی متفاوتی دارد که در آن صفحه دریمان لرزش، یک چرخش آرام نیز دارد. این دستگاه یک دستگاه سنباده زن پایانی یا Finishing است که این دستگاه خط و خشی که بر اثر سمباده زنی با دستگاه های دیسکی یا تانکی یا هر دستگاه دیگری را بر روی چوب ایجاد کرده است را از بین خواهد برد.

انواع دستگاه سنباده لرزان

سنباده‌ها دارای انواع مختلفی هستند که باتوجه‌به نیازهای متنوع کاربران، طراحی و تولید شده‌اند. سه نوع اصلی تقسیم‌بندی  :

  • بزرگ
  • مشتی
  • گرد لرزان

نوع دیگری از تقسیم‌بندی آن نیز به شرح زیر است:

لرزان تخت: این نوع بیشتر برای زمانی استفاده می‌شود که فرد قصد حرکت در مسیر رگه‌های چوب را دارد، چون در صورت حرکت بین مسیر رگه‌ها اثراتی بر روی کار جا خواهد ماند.

نکته های استفاده از سنباده لرزان

* حتماً از مارک‌های معتبر و دارای گارانتی خرید کنید. به جای خرید ابزار بی کیفیت و ارزان، برای یک بار دستگاه مناسب و حرفه ای تهیه کنید و هیچ نگرانی بابت مقدار زمان و کیفیت دستگاه نداشته باشید. امروزه برند های چینی و بی کیفیت در بازار وجود دارند که هیچ خدمات و کیفیتی ندارند و پس از خراب شدن آن ها باید سنباده لرزان را دور بیندازید.

* بعد از هر بار کار کردن دستگاه را باد بگیرید. حتی پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که هر ۱۰ دقیقه کار با دستگاه، با استفاده از بادپاش دستگاه را تمیز کنید تا موتور خنک و تمیز کار کند. مطمئن باشید دستگاه عمر بیشتری خواهید داشت.

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه بیشتر : آشنایی با آچار لوله گیر و کاربرد آن

* هنگام کار حتماً از ماسک و گوشی استفاده کنید. سنباده لرزان خاک های بسیار ریزی در هوا منتشر می کند که برای سلامتی شما بسیار خطرناک هست. صدای این دستگاه هم اذیت کننده هست و به هیچ عنوان نباید ماسک و گوشی را فراموش کرد.

* با دستگاه مدارا کرده و فشار بیش از حد به آن وارد نکنید. هر ۳۰ دقیقه کار با دستگاه، ۵ دقیقه به دستگاه فرصت دهید تا دمای آن کاهش یابد. خنک بودن دستگاه در کارکرد صحیح آن و طولانی شدن عمر آن کمک بسزایی خواهد کرد.

* وزن بدن را روی دستگاه قرار ندید و با فشار ملایم دست کار کنید. برای سنباده کاری به کمی فشار نیاز دارید؛ اما به هیچ عنوان وزن خود را روی دستگاه قرار ندهید تا کارتان را زودتر به پایان برسانید. با توجه به افزایش قیمت سنباده لرزان دیگر نمی توان بی تفاوت بود!

ویژگی های مهم یک سنباده لرزان

1. تعویض سریع کاغذ سنباده

یکی از بهترین و کاربردی ترین خصوصیات یک سنباده لرزان این است که چقدر سریع و راحت می توان کاغذ سنباده را تعویض کرد.

متداول ترین روش وصل کردن در این ابزار ها هوک اند لوپ نام دارد که کار با آن بسیار راحت است و تعویض کاغذ سنباده ها را بسیار ساده و سریع می کند.

2. سرعت متغیر دستگاه سنباده لرزان

اینکه پرداخت یک کار تا چه اندازه صاف باشد را میزان کنترل تان بر روی سنباده لرزان و پروسه ی سنباده زنی تعیین می کند.

با سرعت متغیر شما می توانید بر اساس جنس چیزی که بر روی آن کار می کنید سرعت را بالا یا پایین ببرید.

سرعت های پایین تر برای موادّی مثل روکش چوب مورد نیاز است تا احتمال سنباده زنی بیش از حد کاهش یابد. سرعت های پایین تر برای پرداخت صاف تر و براق تر بهتر است.

سنباده ی دارای سرعت متغیّر قدری گران تر از آن هایی است که این گزینه را ندارند؛ امّا قیمت بالاتر آن ارزش کنترلی که به دست می آورید را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *